Jaki biznes mogę otworzyć jako franczyzobiorca?
Posiadanie franczyzy często wiąże się z różnymi korzyściami. Między innymi można czerpać zyski z rozpoznawalnej marki franczyzodawcy (już rozsławionej, która ma lojalnych klientów na starcie), a jednocześnie zasadniczo prowadzić własną działalność. Najbardziej dochodowe franczyzy rzadko upadają, co eliminuje ryzyko związane z otwieraniem nowego biznesu. I to również wpływać może na decyzję o podjęciu takiej współpracy.
Franczyza (oferty) na nią obejmują szereg branż i rynków) to świetny pomysł na własny biznes. Bo kiedy ostatni raz zatrzymałeś się na fast food lub kupiłeś filiżankę kawy na wynos w drodze do pracy? Jeśli marka jest rozpoznawalna i ma wiele lokalizacji w mieście, najpewniej jej prowadzenie okazuje się niezwykle opłacalne.
Posiadanie franczyzy często wiąże się z różnymi korzyściami. Między innymi można czerpać zyski z rozpoznawalnej marki franczyzodawcy (już rozsławionej, która ma lojalnych klientów na starcie), a jednocześnie zasadniczo prowadzić własną działalność. Najbardziej dochodowe franczyzy rzadko upadają, co eliminuje ryzyko związane z otwieraniem nowego biznesu. I to również wpływać może na decyzję o podjęciu takiej współpracy.
Franczyza to rodzaj działalności gospodarczej, w której niezależni przedsiębiorcy wykorzystują prawa do nazwy, logo i produktów znacznie większej i znanej już powszechnie firmy do prowadzenia własnej placówki. Franczyzodawca jest właścicielem takiej większej firmy. Sprzedaje on prawa do licencjonowania swojej działalności, z czego korzysta franczyzobiorca, który jest niezależnym właścicielem i operatorem punktów handlowych.
Wady i zalety franczyzy
Żadna franczyza nie jest jednak uniwersalna. Przedsiębiorca, który chce otworzyć taką franczyzę, musi przede wszystkim, podczas oceny predyspozycji danej współpracy, wziąć pod uwagę swoje ograniczenia budżetowe i system wsparcia franczyzodawcy.
Przy ocenie inwestycji w biznes ważne jest, aby wiedzieć, czy dana okazja jest warta pieniędzy. Określenie rentowności franczyzy nie jest nauką ścisłą, ale jest kilka czynników, które należy wziąć pod uwagę. Prowadzenie franczyzy to także niemałe zobowiązanie na całe dziesięciolecia, a nawet jeszcze dłużej (na to liczy przecież każdy przedsiębiorca), dlatego trzeba być zawsze dostępnym – czy to piątek, świątek, niedziela czy święta.
Należy się upewnić, że jest się przygotowanym do prowadzenia działalności przez dłuższy czas bez podejmowania innych czasochłonnych zobowiązań (np. dodatkowej pracy zawodowej). Jeśli uważasz, że będziesz chciał odejść po mniej niż dziesięciu latach, wybierz markę, której franczyzę łatwiej sprzedać.